ARTYKUŁ
Narzędzia polityki zrównoważonej żywności: opłata za butelki PET oraz kaucja za marnowaną żywność – przykład Polski
Więcej
Ukryj
1
Katedra Marketingu Produktu, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Polska
2
Katedra Koniunktury i Polityki Gospodarczej, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Polska
3
Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej w Agrobiznesie, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Polska
4
Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych
Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa, Polska
Zaznaczeni autorzy mieli równy wkład w przygotowanie tego artykułu
Data nadesłania: 12-02-2024
Data ostatniej rewizji: 24-06-2024
Data akceptacji: 27-06-2024
Data publikacji online: 21-12-2024
Data publikacji: 21-12-2024
Autor do korespondencji
Dobrosława Mruk-Tomczak
Katedra Marketingu Produktu, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Al. Niepodległości 10, 61-875, Poznań, Polska
Ekonomista 2024;(4):375-394
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
STRESZCZENIE
Celem artykułu jest ocena społecznej akceptacji dwóch narzędzi polityki żywnościowej, tj.: opłaty za politereftalan etylenu (PET) oraz
kaucji za marnowaną żywność przez konsumentów. W pierwszej kolejności przeprowadzono systematyczny przegląd literatury z zakresu
narzędzi regulacyjnych i rynkowych. Następnie, wykonano badanie ilościowe wśród konsumentów żywności zamieszkałych w Powiacie
poznańskim w 2022 roku. W celu pogłębienia analizy, badanie ilościowe zostało uzupełnione wywiadami z ekspertami. Analiza
uzyskanych danych ilościowych pokazała, że kobiety charakteryzują się statystycznie istotnie większą akceptacją dla obu instrumentów
w porównaniu do mężczyzn. Akceptacja dla kaucji za butelki PET jest najwyższa wśród młodszych respondentów i osób z wyższym
wykształceniem. Z kolei, najwyższą akceptację dla wprowadzenia opłaty za marnowaną żywność zgłosiły osoby najstarsze i mieszkańcy
obszarów wiejskich. Eksperci wskazali na korzyści, jak i zagrożenia związane z wdrożeniem analizowanych instrumentów, podkreślając
konieczność dostosowania strategii edukacyjnych i regulacyjnych do zróżnicowanych grup demograficznych i społeczno-ekonomicznych.
FINANSOWANIE
Wyniki badań przedstawione w artykule zostały częściowo sfinansowane w ramach programu Minigranty pochodzącego z budżetu wsparcia działalności badawczo-rozwojowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (Uchwała nr 8/2022).