ARTYKUŁ
Wnioskowanie statystyczne i uczenie statystyczne w badaniach ekonomicznych – wybrane wyzwania
Więcej
Ukryj
1
Katedra Inwestycji Finansowych i Zarządzania Ryzykiem, Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław
Wydział Ekonomii i Finansów, Polska
2
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Kolegium Ekonomii Finansów i Prawa
Katedra Statystyki, Polska
3
Katedra Statystyki, Uniwersytet Gdański
Wydział Zarządzania, Polska
Data nadesłania: 29-06-2023
Data ostatniej rewizji: 18-01-2024
Data akceptacji: 28-04-2024
Data publikacji: 29-06-2024
Autor do korespondencji
Józef Pociecha
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Kolegium Ekonomii Finansów i Prawa
Katedra Statystyki, Polska
Ekonomista 2024;(2):138-154
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
STRESZCZENIE
W pracy przedstawiono główne tendencje i najważniejsze wyzwania, związane ze stosowaniem klasycznych i współczesnych
metod statystycznych w badaniach ekonomicznych. W pierwszej części został przedstawiony opis kluczowych przemian w ilościowych
badaniach ekonomicznych i społecznych, między innymi związanych z postępem technologicznym. Głównymi cechami tej
ewolucji są: rozwój infrastruktury badawczej oraz zmiany w relacjach między badaczami. Część druga poświęcona została dyskusji
o konieczności znalezienia kompromisu pomiędzy łatwo dostępnymi zbiorami danych statystycznych i zaawansowanym oprogramowaniem
statystycznym do ich analizy a formalnymi wymogami wnioskowania statystycznego. W trzeciej części przedstawiono
istotę i zasady uczenia statystycznego oraz panoramę statystycznych metod uczenia. W efekcie prowadzi to do sformułowania
paradygmatu uczenia statystycznego dla prowadzenia współczesnych badań statystycznych. Sprostanie współczesnym wymogom
stojącym przed badaniami ekonomicznymi stanowi wyzwanie dla zastosowań metod ilościowych.