ARTYKUŁ
Wpływ rosyjskiej inwazji na Ukrainę na polski sektor transportowy
 
Więcej
Ukryj
1
Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw, Polska
 
2
University of Maria Curie-Sklodowska in Lublin, Polska
 
 
Data nadesłania: 02-10-2024
 
 
Data ostatniej rewizji: 24-11-2024
 
 
Data akceptacji: 29-01-2025
 
 
Data publikacji online: 31-03-2025
 
 
Autor do korespondencji
Adrian Sadłowski   

Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw, Polska
 
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
STRESZCZENIE
Celem artykułu jest rozpoznanie postrzegania przez polskie przedsiębiorstwa transportowe zmian – względem okresu poprzedzającego inwazję Rosji na Ukrainę – kondycji ekonomicznej i stanu mikrootoczenia gospodarczego, jak również zidentyfikowanie zależności między postrzeganiem przeobrażeń w bliższym otoczeniu a samooceną zmian sytuacji ekonomicznej. Poza metodami opisu statystycznego, posłużono się modelowaniem ekonometrycznym. Stwierdzono, że polskie przedsiębiorstwa transportowe, które uczestniczą w obsłudze obrotu towarowego z Ukrainą, lepiej oceniają swoją ogólną sytuację ekonomiczną i pozytywniej postrzegają zmiany popytu na świadczone przez siebie usługi niż ogół badanych przedsiębiorstw; postrzegane przez przedsiębiorstwa zmiany sytuacji ekonomicznej w istotny sposób determinowane są odczuwanymi przez te przedsiębiorstwa zmianami w niektórych obszarach ich mikrootoczenia; w odniesieniu do przedsiębiorstw, które odnotowały zmiany w swoim bliższym otoczeniu, polegające na wzroście dostępności pracowników, wzroście popytu krajowego oraz osłabieniu konkurencji ze strony zagranicznych przewoźników, można mówić o większym prawdopodobieństwie wystąpienia poprawy sytuacji ekonomicznej.
eISSN:2299-6184
ISSN:0013-3205
Journals System - logo
Scroll to top