ARTYKUŁ
Wsparcie czy presja? Wpływ wsparcia rodzicielskiego na doświadczenie nadwyżki edukacyjnej w Polsce
Więcej
Ukryj
1
Uniwersystet Ekonomiczny we Wrocławiu, Polska
Data nadesłania: 17-09-2024
Data ostatniej rewizji: 03-01-2025
Data akceptacji: 15-01-2025
Data publikacji online: 16-06-2025
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
STRESZCZENIE
Edukacja odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości jednostki, w tym perspektyw zawodowych. Te korzyści ogranicza jednak
nadwyżka edukacyjna – sytuacja, w której osoba z wyższym wykształceniem wykonuje pracę do której jej poziom wykształcenia
nie jest wymagany. Biorąc pod uwagę, że rodzina wpływa na ścieżki edukacyjne jednostki, w niniejszym artykule sprawdzono
jak wsparcie rodziców wpływa na wystąpienie nadwyżki edukacyjnej w Polsce. Uwzględniając specyfikę kraju uwzględniono, jak
wychowanie na wsi oraz poziom wykształcenia matki wpływają na tę zależność. W oparciu o dane ankietowe z roku 2022 wykazano,
że wsparcie rodziców poprawia dopasowanie między poziomem wykształcenia a wymaganiami zawodowymi. Wyjątek stanowią
osoby wychowane na wsi, których matki mają wysokie wykształcenie. Dla tej grupy zachodzi odwrotny efekt: większe wsparcie
rodziców jest związane z gorszym dopasowaniem poziomu wykształcenia do wykonywanej pracy. Wyniki podkreślają konieczność
wzmocnienia wsparcia instytucjonalnego na obszarach wiejskich, aby pomóc rodzicom oraz ich dzieciom w podejmowaniu świadomych
decyzji edukacyjnych, uwzględniających realia zarówno rynku pracy, jak i systemu edukacyjnego.