ARTYKUŁ
Wsparcie czy presja? Wpływ wsparcia rodzicielskiego na doświadczenie nadwyżki edukacyjnej w Polsce
 
Więcej
Ukryj
1
Uniwersystet Ekonomiczny we Wrocławiu, Polska
 
 
Data nadesłania: 17-09-2024
 
 
Data ostatniej rewizji: 03-01-2025
 
 
Data akceptacji: 15-01-2025
 
 
Data publikacji online: 16-06-2025
 
 
Autor do korespondencji
Patrycja Krzywda-Starzyk   

Uniwersystet Ekonomiczny we Wrocławiu, Polska
 
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
KODY KLASYFIKACJI JEL
STRESZCZENIE
Edukacja odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości jednostki, w tym perspektyw zawodowych. Te korzyści ogranicza jednak nadwyżka edukacyjna – sytuacja, w której osoba z wyższym wykształceniem wykonuje pracę do której jej poziom wykształcenia nie jest wymagany. Biorąc pod uwagę, że rodzina wpływa na ścieżki edukacyjne jednostki, w niniejszym artykule sprawdzono jak wsparcie rodziców wpływa na wystąpienie nadwyżki edukacyjnej w Polsce. Uwzględniając specyfikę kraju uwzględniono, jak wychowanie na wsi oraz poziom wykształcenia matki wpływają na tę zależność. W oparciu o dane ankietowe z roku 2022 wykazano, że wsparcie rodziców poprawia dopasowanie między poziomem wykształcenia a wymaganiami zawodowymi. Wyjątek stanowią osoby wychowane na wsi, których matki mają wysokie wykształcenie. Dla tej grupy zachodzi odwrotny efekt: większe wsparcie rodziców jest związane z gorszym dopasowaniem poziomu wykształcenia do wykonywanej pracy. Wyniki podkreślają konieczność wzmocnienia wsparcia instytucjonalnego na obszarach wiejskich, aby pomóc rodzicom oraz ich dzieciom w podejmowaniu świadomych decyzji edukacyjnych, uwzględniających realia zarówno rynku pracy, jak i systemu edukacyjnego.
eISSN:2299-6184
ISSN:0013-3205
Journals System - logo
Scroll to top